Γνωρίσαμε την Σοφία Μαντουβάλου, μια Γιαγιά που είναι Τερματοφύλακας!

32

Γνωρίσαμε την Σοφία Μαντουβάλου

Οι αγαπημένες μας εκδόσεις Μεταίχμιο, κυκλοφόρησαν ένα απολαυστικό νέο παιδικό βιβλίο με ηρωίδα μια γιαγιά λίγο διαφορετική από όλες τις άλλες!

Είχαμε την τιμή, η Σοφία Μαντουβάλου, η συγγραφέας του βιβλίου “Η Γιαγιά Τερματοφύλακας” να μας παραχωρήσει μια υπέροχη συνέντευξη, εφ’ όλης  της ύλης, σε μια αρκετά δύσκολη εποχή παγκοσμίως!

Δείτε περισσότερες προτάσεις για παιδικά βιβλία εδώ!

Η συνέντευξη


1 . Μιλήστε μας λίγο για το νέο σας βιβλίο «Η γιαγιά τερματοφύλακας». Από πού εμπνευστήκατε την ιστορία σας; Ποιο είναι το μήνυμά που θα θέλατε να περάσετε;

Έχω τη χαρά να είμαι γιαγιά ενός συνηθισμένου δεκάχρονου σούπερ εγγονού και τη χαρά να απολαμβάνω μερικές δημιουργικές ώρες μαζί του μία φορά την εβδομάδα. Από χαλί να με πατήσεις, εξελίχθηκα σε μπαλονοφουσκώτρια, σε μπασκέτα, σε υποβρύχιο, σε τερματοφύλακα, σε μάγισσα, σε εφευρέτρια, σε μαγείρισσά και νομοτελειακά σε παραμυθού. Πες- πες η γιαγιά πες-πες ο εγγονός φτιάχναμε συχνά μικρές ιστορίες. Η γιαγιά τερματοφύλακας ξεκίνησε από ένα εξώφυλλο που είχε ζωγραφίσει με αυτόν τον τίτλο ο Νικόλας όταν ήταν επτάμισι ετών αρχίζοντας να γράφει μόνος του ένα παραμύθι όπως κάνει η γιαγιά του. Ζήλεψα τον τίτλο και του ζήτησα να το φτιάξουμε μαζί. Ουσιαστικά στο βιβλίο περιγράφουμε με χιούμορ και φαντασία ότι πραγματικά κάνουμε. Η σχέση γιαγιάδων και παππούδων με το εγγόνι τους χτίζεται με το χρόνο, είναι σχέση καρδιάς και είναι πολύ σημαντική και για τους δύο.

2 . Αυτή την εποχή ζούμε πρωτόγνωρες καταστάσεις στη χώρα μας αλλά και σε παγκόσμιο επίπεδο. Δυστυχώς τα παιδιά έχουν αναγκαστικά αποκοπεί από τους παππούδες τους, που αποτελούν ευαίσθητη ομάδα. Ποιες πιστεύετε θα είναι οι συνέπειες μιας τέτοιας αποκοπής.

Α: Όλα εξαρτώνται από την ηλικία των παιδιών, το χρόνο που περνούν με τη γιαγιά ή τον παππού και το ρόλο των τελευταίων στη ζωή τους. Αν είχαν την καθημερινή τους φροντίδα και πρέπει να τους αποχωριστούν, αλλάζει η συνήθεια και η αίσθηση ασφάλειας. Όσο για τα υπόλοιπα παιδιά, ένα δύο μήνες μακριά από τους παππούδες δεν παθαίνουν τίποτα. Είναι σαν να τους αποχωρίζονται όπως όταν πηγαίνουν διακοπές το καλοκαίρι. Εκείνο που μπορεί να επηρεάσει τα παιδιά όμως είναι η γενική ατμόσφαιρα φόβου που επικρατεί αλλά γι’ αυτό υπάρχουν οι γονείς για να τους εξηγήσουν, να τα αγκαλιάσουν, να ασχοληθούν μαζί τους και να περάσουν δημιουργικά αυτές τις δύσκολες ημέρες.

3 . Τι μπορούμε να κάνουμε για να κρατήσουμε ζωντανή αυτή τη σχέση;

Η τεχνολογία διασώζει την επικοινωνία τουλάχιστον εξ αποστάσεως. To τηλέφωνο και ο υπολογιστής βρίσκεται σε κάθε σπίτι. Με τον εγγονό μου επικοινωνούμε με email και skype αλλά η αίσθηση που έχω και από τους φίλους μου παππούδες και γιαγιάδες είναι ότι μάλλον εμείς έχουμε στερητικό σύνδρομο και όχι τα εγγόνια μας.

Η επικοινωνία και ο κοινός στόχος κρατάει ζωντανή τη σχέση. Με τον εγγονό μου μέσω skype παίζουμε θύελλα ιδεών για το επόμενο βιβλίο μας. Η συμφωνία ανάμεσα σε δύο συγγραφείς δεν είναι εύκολη. ΄Έτσι αποφασίσαμε το βιβλίο να έχει δύο τίτλους. Τον ένα από την αρχή μέχρι τη μέση, και τον άλλο από τη μέση μέχρι την αρχή. Με την εγγονή μου ανταλλάσσω email. Μία φίλη μου γιαγιά στέλνει στα εγγόνια της με κούριερ ένα κέικ την εβδομάδα. Τα παιδιά μέσα στις φέτες βρίσκουν λεξούλες οι φράσεις τυλιγμένες σε ασημόχαρτο. Μου λείπεις, σ΄ αγαπώ, πάρε με τηλέφωνο, μάτια που δεν βλέπονται ΔΕΝ λησμονιούνται κ.α.



4 . Μετράτε πάνω από τριάντα δυο χρόνια στον χώρο της εκπαιδευτικής τηλεόρασης του Υπουργείου Παιδείας, ως ειδικός στην εκπαιδευτική τεχνολογία και δημιουργός εκπαιδευτικών προγραμμάτων. Με αυτή σας την ιδιότητα, ποια είναι η αίσθησή σας για την εκπαίδευση σήμερα;

Μια κοινωνία που παρακμάζει σίγουρα έχει και μια εκπαίδευση που παρακμάζει. Νομίζω πως η εκπαίδευση δεν έχει τη φαντασία ή το χρόνο να σκεφθεί τι άνθρωπο θέλει να φτιάξει. Το σχολείο δεν διδάσκει γνώσεις, διδάσκει παιδιά και μάλιστα πολύ διαφορετικά μεταξύ τους. Το εκπαιδευτικό σύστημα επιβραβεύει το βλέπε όπως βλέπω και σκέψου όπως σκέφτομαι. Εγώ πιστεύω στο δάσκαλο με τα όνειρα στα μάτια, αυτόν που πιστεύει πως το βλέπω σημαίνει επινοώ και όχι παπαγαλίζω και στη δασκάλα που οραματίζεται και εργάζεται για μια κοινωνία που οι άνθρωποι έχουν οντότητα, δεν είναι πρόβατα, έχουν δικό τους λόγο σκέψη και συναίσθημα. Η καινοτομία και η δημοκρατία στην εκπαίδευση οφείλει να είναι μία διαρκής διαδικασία . Έχει σχέση με τον τρόπο που μαθαίνουν οι μαθητές, με τον αλληλοσεβασμό δασκάλου μαθητή μα πάνω από όλα στο σεβασμό που έχει η Πολιτεία για τον δάσκαλο.

5 . Έχετε ιδιαίτερα μεγάλη διδακτική εμπειρία στην εκπαίδευση των εκπαιδευτικών σε θέματα εκπαιδευτικής τεχνολογίας. Τι θα συμβουλεύατε τους σημερινούς δάσκαλους, που καλούνται λόγω των καταστάσεων που ζούμε να κάνουν μάθημα σε μικρά (και μεγάλα παιδιά) εξ αποστάσεως;

Η αλήθεια είναι πως ζούμε στην ταχύτητα του 21ου αιώνα. Η χρήση των ψηφιακών μέσων στην εκπαιδευτική διαδικασία έχει επιφέρει δραστικές αλλαγές στη διαδικασία διδασκαλίας μάθησης πράγμα το οποίο οδήγησε σε μία εκπαιδευτική επανάσταση. Σ΄ αυτή την επανάσταση ως προς τη διαδικασία διδασκαλίας μάθησης θα ήθελα να θυσιάσουν μέρος από τις παλιές τους συνήθειες όλοι οι δάσκαλοι. Η αλήθεια είναι πως η σημερινή κατάσταση για πολλούς εκπαιδευτικούς είναι πέφτω στο νερό και κολυμπάω. Πολλοί εκπαιδευτικοί δεν είναι ούτε εκπαιδευμένοι, ούτε εξοικειωμένοι και τους δίνεται μία ευκαιρία να μάθουν καλό κολύμπι.

Η διδασκαλία εξ αποστάσεως έχει πολλές μορφές και εξαρτάται και από τους στόχους κάθε φορά. Μπορεί να είναι αναπαραγωγή της διδασκαλίας όπως γίνεται στην τάξη μέσω skype. Μπορεί να γίνει διαδραστική με εκπαιδευτικό υλικό που έχει ήδη παραχθεί για διάφορα θέματα και ο μαθητής καλείται να δώσει τις σωστές απαντήσεις/λύσεις τις οποίες μπορεί να αξιολογήσει ο εκπαιδευτικός. Μπορεί να γίνει με εκπαιδευτικά παιχνίδια, μπορεί ένας δάσκαλος να είναι συνδεδεμένος από το σπίτι του με κάθε έναν από τους μαθητές του και αυτοί μεταξύ τους συγχρόνως και να φτιάχνουν ένα συλλογικό έργο, ή να καλούν σε βιντεοκλήση για παράδειγμα έναν συγγραφέα, ή έναν γιατρό για συζήτηση κλπ.

Πρόσφατα είχα δύο τέτοιες κλήσεις. Πάντως για να αντιμετωπίσει ο εκπαιδευτικός μία κατάσταση όπως αυτή η κρίσιμη που περνάμε τώρα, πρέπει να κατέχει τις δυνατότητες του μέσου μέσα από το οποίο διδάσκει. Σε κάθε περίπτωση όμως ο εκπαιδευτικός είναι το καλύτερο ΜΕΣΟΝ εκπαίδευσης γιατί ακόμα και αν εντάξει στο δικό του μέσον τα μέσα της τεχνολογίας στη διαδικασία μάθησης, είναι αυτός που θα σχεδιάσει το μάθημά του, θα θέσει τους στόχους του και θα αξιολογήσει τα αποτελέσματα και το κυριότερο θα εμψυχώσει τους μαθητές

6 . Αλλάζουμε κλίμα… Πώς φτιάχνετε τις ιστορίες σας; Από πού αντλείτε την έμπνευσή σας και τα θέματα σας;

Εμπνέομαι από την καθημερινή επανάσταση της πραγματικότητας για ένα καλύτερο κόσμο. Ως σκεπτόμενος άνθρωπος έχω μία φιλοσοφική θεώρηση για τη ζωή και ως συγγραφέας δεν μπορώ παρά να έχω μία διεισδυτική ματιά στη σύγχρονη κοινωνία. Τα θέματα προκύπτουν από την περιρέουσα ατμόσφαιρα. Αυτό που βλέπω γύρω μου και αυτό που διαισθάνομαι. Ένα γεγονός, μία λέξη, μία εικόνα, μπορεί να ενεργοποιήσει την ανάγκη μου να γράψω για ένα θέμα. Να πάρω ένα κομματάκι της πραγματικότητας, να το ντύσω με όνειρο και φαντασία και να φτιάξω την επιθυμητή πραγματικότητα.

7 . Ποια είναι τα πιο σημαντικά μηνύματα που θέλετε να περάσετε μέσα από αυτές;

Παρέα με τους στενούς μου συνεργάτες, τη φαντασία και το υπερβατικό χιούμορ, επιθυμώ να απελευθερώσω τα παιδιά από την ακινησία της στερεότυπης σκέψης και να τους προσφέρω τον πυρήνα ελευθερίας που κρύβουν τα βιβλία για να γνωρίσουν τον εαυτό τους και τον κόσμο γύρω τους ώστε να μπορούν να σκέφτονται, να αισθάνονται, να εκφράζονται και να δρουν με ατομική και συλλογική ευθύνη για έναν κόσμο όπου οι αξίες της ισότητας της αλληλεγγύης και της δικαιοσύνης θα τον κάνουν καλύτερο.



8 . Πόσο κοντά αισθάνεστε στη νέα γενιά που μεγαλώνει σε έναν κόσμο με τόση τεχνολογία, αλλά με έλλειψη ουσιαστικής επικοινωνίας μεταξύ τους;

Αισθάνομαι με το ένα πόδι στο παρελθόν και το άλλο στο μέλλον. Αν και έχω φροντίσει να είμαι λειτουργικά εγγράμματη σε σχέση με την τεχνολογία, προτιμώ τους κανόνες της παλιάς γραμματικής των σχέσεων των πέντε αισθήσεων. Η τεχνολογία μπορεί να σε απελευθερώσει όμως μπορεί και να σε εγκλωβίσει.

Αν δεν αναπτύξει κανείς τη σκέψη και το συναίσθημά του, ο λόγος του θα εγκλωβισθεί στο like και στις γρήγορες επιφανειακές σχέσεις. Στην κοινωνική αλάνα του διαδικτύου υπάρχουν όλες οι γειτονιές. Στο χέρι σου είναι να διαλέξεις τη γειτονιά του είσαι και όχι του φαίνεσαι.

  1. Τι θα θέλατε να αλλάξετε στον σημερινό κόσμο; Τι έχετε να συμβουλέψετε τη νέα γενιά;

Θα ήθελα να πάω τον Νότιο πόλο στο βόρειο ημισφαίριο και τον Βόρειο πόλο στο νότιο. Θα ήθελα οι νέες γενιές να ονειρεύονται και να κυνηγούν το αδύνατο. Μόνο έτσι θα πλησιάζουν μέρα τη μέρα την ουτοπία ενός καλύτερου κόσμου.

  1. Ποια είναι η μεγαλύτερη σας ευχή και ποια η μεγαλύτερη επιθυμία σας σήμερα;

Εύχομαι στη διάρκεια της εφήμερης ζωής μας ο κάθε ένας να γνωρίσει τον εαυτό του και να τον παραδώσει στο σύμπαν καλύτερο .

Όσο για σήμερα ,έχω μια μεγάλη επιθυμία για ένα τεράστιο ταψί γαλακτομπούρεκο μήπως και κατευνάσει όλες τις ανησυχίες και τη θλίψη μου για την εικόνα του πλανήτη Γη.

Σας ευχαριστώ από καρδιάς!

Η Γιαγιά Τερματοφύλακας – το βιβλίο


Μια απολαυστική ιστορία για έναν σούπερ εγγονό που ησυχία δεν έχει και μια σούπερ γιαγιά έτοιμη για όλα. Μια ιστορία γεμάτη χιούμορ και περιπέτεια, για τις σχέσεις τρυφερότητας και αγάπης που αναπτύσσονται ανάμεσα σε μια γιαγιά και τον εγγονό της, με αφορμή το αγαπημένο του άθλημα. Η γιαγιά δε σκαμπάζει πολλά από ποδόσφαιρο. Είναι όμως καλή μαθήτρια και ακολουθεί πιστά τις οδηγίες του εγγονού της. Κλότσα κλότσα η γιαγιά, κλότσα κλότσα ο εγγονός, βάζουν στο τέρμα της καρδιάς χίλια γκολ απανωτά.

Κι εκείνο που δεν ξεχνάνε ποτέ είναι τα γέλια και τα χάχανα σε μερικές ιστορικές στιγμές. Όπως τη φάση καρούμπαλο –τότε που η μπάλα καρφώθηκε με δύναμη στο κεφάλι της γιαγιάς, κι εκείνη έπεσε φαρδιά πλατιά στο γρασίδι και άρχισε να βλέπει αστεράκια–, ή τη φάση ασπίδα – τότε που η γιαγιά εμφανίστηκε μπροστά στην εστία του κήπου με κράνος ποδηλάτου για περικεφαλαία και ένα καπάκι κατσαρόλας για ασπίδα.

Ένα υπέροχο βιβλίο για μια σούπερ γιαγιά που μας ξετρέλανε!

Μέχρι την επόμενη μας βιβλιοπρόταση σας γλυκοφιλώ!

Γνωρίσαμε την Σοφία Μαντουβάλου, μια Γιαγιά που είναι Τερματοφύλακας!

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.